Hoe ben jij bij het waterschap gekomen?
Ik had vóór deze functie eenzelfde rol bij een gemeente en ik was op zoek naar een andere uitdaging en ik zag deze functie toen een paar keer voorbijkomen. Aanvankelijk was ik wat terughoudend, want je gaat je verdiepen in de organisatie en ik had niet direct het gevoel dat het bij mij zou passen. Maar gaandeweg dacht ik, het kan geen kwaad om in gesprek te gaan. En dan ontdek je dat het een organisatie is waar nog niet alles af is, dat er nog veel mooie dingen kunnen gebeuren waar ik dan een bijdrage aan kan leveren en dat is wat ik voor mijzelf zocht. Dus ik stapte horizontaal over zeg maar.
En is datgene waar je een bijdrage aan zou kunnen leveren ook echt gebeurt?
Ja. Ik heb elke keer wel iets nieuws kunnen doen wat betekenisvol was voor zowel mij als voor de organisatie. Als voorbeeld; de organisatie presenteerde zich nogal gesloten naar buiten toe. In de arbeidsmarktcommunicatie heb ik daar een belangrijke aanzet toe kunnen geven om de organisatie beter te profileren als werkgever. Dus als je ergens goed over nadenkt, dan kan je hier ook écht wat realiseren.
Zichtbaar zijn is een belangrijk punt voor de organisatie?
Pas toen ik er ging werken zag ik ineens heel veel herkenningspunten terug, zoals logo’s en dergelijke en dan zie je bij zoveel water in onze omgeving, dat ze weldegelijk iets te beheren hebben, het waterschap doet er echt toe en dat is wel mooi om te zien. Dan word je ineens veel bewuster van dit thema. Als je dan steeds meer ziet wat erachter schuilgaat, dan heb ik het niet eens over de techniek, maar meer over de bevlogenheid van de mensen die met veel plezier zich dag en nacht inzetten om ons werk te doen. Dat vind ik wel mooi.
In hoeverre is jouw rol belangrijk als het gaat om de maatschappelijke betrokkenheid?
Voor mij is dat ondergeschikt aan het gevoel om juist een bijdrage te leveren aan het functioneren van de organisatie. Dat vind ik voor mijzelf het belangrijkste.
Dat ik dat dan vervolgens liever doe voor een organisatie die een wezenlijk bijdrage levert aan de maatschappij vind ik leuk.
Wat maakt het Waterschap onderscheidend voor jou?
Wat het onderscheidend maakt zijn de mensen die ik tegenkom. Mensen met een publiek hart. Die brengen vaak ook wat anders met zich mee dan mensen die denken van ‘what’s in it for me’. Mensen die zich kunnen vinden in de dienst of het product dat je levert en daarvoor staan. Een dijk die niet doorbreekt of schoon oppervlaktewater is wel heel tastbaar. En mensen hechten daar veel belang aan. Dat is voor mij wel een meerwaarde om voor te werken. Ze zijn hartstikke trots op het werk dat ze doen.
Waarom niet kiezen voor het waterschap?
Oeh, dat is een gemene vraag… Uiteindelijk denk ik wel dat als je met een commerciële insteek bij het waterschap terecht komt, dat de kans bestaat dat je teleurgesteld raakt. Omdat de besluitvorming soms trager verloopt dan je misschien graag zou willen. Ook al kan je plan economisch bijvoorbeeld als uitkomst hebben dat je er niet omheen kunt, dan toch kan de politiek er om andere redenen anders over denken en voor iets anders willen gaan.
Als je ziet hoe bevlogen onze mensen en met veel plezier zich dag en nacht inzetten om ons werk te doen, dat vind ik echt mooi.
Er wordt veel geregeld als het gaat om opleidingen.
Als organisatie vinden we het normaal (en dan vergeten we al snel hoe bijzonder het is) dat we in mensen investeren. Enerzijds zit dat in het persoonlijk ontwikkelbudget dat ze krijgen en in de tijd om de investering ook te kunnen doen. Daar zijn we best ruimhartig in. En daarbij krijgen de medewerkers vrij snel verantwoordelijkheid over hun werk. Dat geeft je ook ruimte om op bepaalde onderdelen jezelf te kunnen ontwikkelen.
Er zijn zoveel vakgebieden binnen het waterschap. Hoe kan je die met elkaar verbinden?
Ik probeer altijd de verbinding te zoeken en ik stimuleer mijn collega’s dat ook te doen. Ik vind het heel normaal dat ik in mijn adviesrol 2 x per jaar met andere mensen meega in de organisatie. Om het beter te snappen en om een beter product te kunnen leveren. Er is hier altijd gelegenheid om dat te doen. Bij de onboarding hebben we een watersafari waarbij je met collega’s het gebied in gaat, waar een deel van onze installaties staan en in gesprek komt met collega’s die daar over kunnen vertellen. De verdiepingsslag naar anderen moeten we ‘willen’ maken en moeten we wat meer benutten. Er komen steeds meer mensen bij die daar meer voor open staan.
Wat is jouw volgende uitdaging?
Deze organisatie wil heel veel. Iets te veel dan we kunnen belopen.
Ik vind mijn uitdaging wel, om een bijdrage te kunnen leveren aan het behapbaar houden van ontwikkelingen. Ik heb liever dat je drie dingen goed doet en dat afmaakt in plaats van dat je 10 dingen start waarvan je er uiteindelijk maar 1 realiseert.